lørdag 22. februar 2014

Tyrkia sett fra Ankara Del 1


Jeg sliter med å lære meg Tyrkisk. Det går tungt. Så inntil videre er jeg avhengig av å lese to Tyrkiske aviser som utkommer på Tyrkisk, begge for tiden kritiske til statsminister Erdoğan.

 
Det som har skjedd i korte trekk:

17. desember 2013 arresteres en rekke mennesker tiltalt for korrupsjon, blant dem sønner av tre ministre. Sjefen for Halkbank (en statseid bank) har 30 millioner i skoesker hjemme.

Erdoğan skifter ut ti ministre, deriblant de tre med tvilsomme sønner.

Politi sparkes og nye lover kommer om domstolen, overvåkningspolitiet og nå sist om internett sensur.

I tillegg har det vært reale slåsskamper i parlamentet tre ganger de siste to uker.


Men statsministeren som fikk nesten 50% av stammene ved siste valg er ikke skuggredd:

«Hvis mitt parti (AK Partiet) får mer enn 40% ved lokalvalget er det folkets dom om at vi ikke er korrupt»

 
Så her kan man ikke annet enn storøyd å følge utviklingen; lokal valg 30. mars, presidentvalg i august, for første gang direkte, og så parlamentsvalg i 2015.

 
Det blir ikke en kjedelig dag er. Så får man heller leve med at politiet har fått utvidede fullmakter de neste 15 dager her i Ankara til å kunne stoppe biler å ransake uten mistanke.  Vel, jeg har kun hjelm og vernesko i bilen så det går vel bra.

 
Ha en fin søndag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar